Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş yıllarında demiryolu ve havacılık alanlarında büyük başarılara imza atan Nuri Demirağ, 1886 yılında Sivas’ın Divriği ilçesinde doğdu. Babasını küçük yaşta kaybeden Demirağ, annesinin desteğiyle kendi kendini yetiştirdi. Ziraat Bankası ve Maliye Bakanlığı’nda çalıştıktan sonra, 1918 yılında sigara kağıdı üretimiyle ticarete atıldı.
Cumhuriyet hükümetinin demiryolu ve şose inşaatına başlamasıyla, kardeşi Abdurrahman Naci Demirağ ile birlikte müteahhitlik hayatına girdi. Türkiye’nin 10 bin kilometrelik demiryolu ağının 1250 kilometresini kendi imkanlarıyla yaptı. Bu başarısı nedeniyle Mustafa Kemal Atatürk tarafından kendisine “Demirağ” soyadı verildi. Ayrıca, Bursa, Karabük, İzmit ve Sivas’ta çeşitli fabrikaların inşasını da üstlendi.
Demirağ, 1936 yılında havacılık sanayiinin ilk temellerini attı. Besiktaş’ta bir tayyare etüd atölyesi kurdu. Yeşilköy’de bir havaalanı yaptırdı. Türk Hava Kurumu’na okul uçağı ve planör siparişi verdi. İstanbul fabrikalarında yapılan ilk yerli Türk uçağı, 1941 yılında Divriği’ye uçtu. Demirağ, Türk halkına göklerin kendilerine ait olduğunu göstermek için 12 uçaklık bir filoyu Anadolu şehirlerinde uçurdu. Nu.D.38 tipi yolcu uçağı, tamamen Türk mühendis ve işçilerinin ortaya çıkardığı bir uçaktı.
Nuri Demirağ, Türkiye’nin sanayi kalkınmasına büyük katkıda bulunan ve hayırseverliğiyle tanınan bir iş insanı ve siyasetçiydi. Milli Kalkınma Partisi’nin kurucusuydu. 1957 yılında İstanbul’da hayatını kaybetti
Gülşah Akkaş Yaman