Aşık Ruhsati Baba denilince akıllara gelen sayısız sözleri ve bu sözlere eşlik eden türküleri. Özellikle son yıllarda Aşık Ruhsati Baba’nın türküleri ünlü sanatçıların dillerinde düşmüyor. Sivas bir aşıklar diyarı. Sayısız aşıklar içerisinde yer alan Aşık Ruhsati’de bunlardan birisi. Derin sözlerine eşlik eden makamlar Sivas başta olmak üzere ülkemizin her yerinde dillerden ve sazlardan eksik olmuyor. Özellikle son derece popüler olan sanatçıların asla dillerinden düşürmedikleri Ruhsati’ye ait olan sözler, bu sözlere eşlik eden makamlarla birlikte türküler Anadolu insanının derdine derman oluyor. Bir bakmışsınız en derin tasavvuf ehlinden çıkan sözler, bir bakarsınız karşı cinse olan sevdanın en derin şekliyle dile gelen aşkı sevdayı ifade eden diller, bir bakarsınız dünyanın sorunlarına el atan mütefekkir ile karşı karşıya kalırsınız. İşte size Aşık Ruhsati Baba’ya ait olan şiirler, sözleri ve dillerden düşmeyen en popüler türküleri: Aklım yetmedi, Alem bu ya, Allah aşkına, Allah Allah de, Aman Allah, Aman Ha! (Seher Yeli Dost Eline), Aşıklık davası nene lazımdır, Avradını, Ayrılık badesin tatlı mı sandın, Bihamdillah bahar geldi, Bir Allah bir de Muhammed, Bir arzuhal yazdım, Bir destan söylesem, Bir taraf, Bir taze civana gönül düşürdüm, Bismillah ile, Bize bize, Böyle ise bunun sonu, Bre felek nedir senin ettiğin, Bu nasıl hükümet bu nasıl gidiş, Bu sene, Bugün benim gamım vardır, Bulmaz ya, Bulur belasını, Çok şükürler olsun, Daha senden gayrı, Dayandı, Dedi bana, Dedim dilber gel bir Pazar edelim, Devletli hünkarın aslan veziri, Dilber sana, Diye, Ela gözlerine kurban olduğum, Eşiğine dürdüm yüzümü, Etme niza, eyledi, fayda ne, ferah ferah, fikrimden çıktı dünya, gel gidelim uzaklara sevdiğim, geldi, merhaba, kerem eyle, münacat etsem Allah’a, ne fayda ve sayısız sözleri, türküleri. Yaklaşık 158’i geçkin türküler dillerde, sazlarda ve gönüllerde… AŞIK RUHSATİ BABA KİM? Sivas’ın Kangal ilçesinin Deliktaş köyünde doğdu. Bir şiirinde, “Elli birde zuhur edip / Doğup cihana geldim ben” diyerek 1251’de (1835) doğduğunu belirtir. Ancak diğer bir şiirinde, “Sene bin iki yüz yetmiş yedide / Benim de yaşıma elli dediler” diyerek 1277’de (1860) elli yaşında olduğunu söylemesi bu bilgiyle çelişmektedir. Asıl adının Mustafa olduğu, “Mustafa’dır öz adım / Mahlasım Ruhsat koydum” mısralarından anlaşılmaktadır. Babasının adı Şeyh Mehmed, annesinin adı Safiye’dir. Deliktaş’ta doğup orada yaşadığı için uzun süre Deliktaşlı Ruhsatî diye anılmıştır. “Dedem vilâyeti gitsem Tonus’a” mısraından hareketle soyunun Tonus’tan (Altınyayla ilçesi) Deliktaş’a geldiği ileri sürülmektedir. “On ikime kadem bastım başıma kıldım nazar / Peder mâder gitti yetim yaşıma kıldım nazar” beytinde on iki yaşındayken hem annesini hem babasını kaybettiğini belirten Ruhsatî dört evlilik yaptığını ve bu evliliklerden yirmi üç çocuğunun olduğunu söyler (Eğer nikâhtan sorarsan dördü bitirdim tamam / Eğer evlâttan sorarsan yigirmi üçtür heman). Ruhsatî ömrü boyunca hanımlarının ve çocuklarının ölümünden dolayı büyük acılar çekmiş, hep geçim sıkıntısı içinde yaşamış, Deliktaş’ta azeblik, çobanlık, amelelik, yarıcılık, su bekçiliği ve duvarcılık yaparak geçimini sağlamaya çalışmıştır. “Şevketlüm bir defa tebdil kıyafet / Gezmek vecîbe-i zimmetinizdir / Memleketin bir tutarı kalmadı / Düzmek vecîbe-i zimmetinizdir” dörtlüğüyle başlayan şiirinde devlet ricâlini kötülediği için bir süre hapsedilen Ruhsatî’nin ömrünün sonuna doğru köyünde imamlık görevinde bulunduğu söylenmektedir. Ruhsatî’nin bir köy şairi olduğu ve yeterli tahsil görmediği kanaati yaygındır. Ancak büyük ihtimalle Arap kaynaklı olan, halk tarafından aşk hikâyeleri ve cenk kitapları gibi ilgi gören hikâyesini (nşr. Doğan Kaya, İstanbul 1985) nazma çekmesinden, şiirlerinde âyet, hadis ve kelâm-ı kibara yer vermesinden Arapça’ya yabancı olmadığı, bir caminin inşası için söylediği, “Târîhini tarh eyledim hesâb-ı ebced ile / Biri gayın birisi şîn bâ ile tamam” mısralarından ebced hesabını bildiği anlaşılmaktadır. Şiirlerinde “Ruhsat, Ruhsat Baba, Âşık Ruhsat” mahlasları yanında en çok “Ruhsatî” mahlasını kullanan şaire bu mahlası Sivas’ın Karabaşı köyünden Şeyh İbrâhim Efendi vermiştir. “Bir zaman İcâdî bir zaman Cehdî / Şimdi de Ruhsatî Baba dediler” beytinde işaret edildiğine göre şair önce “İcâdî” ve “Cehdî” mahlaslarını kullanmışsa da bu mahlaslarıyla şiirleri yoktur. İrticâlen güzel şiirler söyleyen, ancak saz çalamayan şair ömrü boyunca arzu ettiği şöhrete kavuşamamıştır. Ruhsatî’nin bazı saz şairleri gibi hem hece hem aruz ölçüsüyle şiirleri varsa da onun şairlik gücünü yansıtan şiirleri hece vezniyledir. 500’e yakın şiirinin yarıdan fazlası koşmadır. Diğerlerini semâi nazım biçimiyle ve aruz ölçüsüyle söyledikleri oluşturur. Genellikle üç beş dörtlükten oluşan şiirleri ölçü, durak, kafiye ve redif bakımından sağlam sayılabilecek bir yapıya sahiptir. Dilinin sade olması, aşk, ölüm, gurbet, yoksulluk, zamandan şikâyet, din, tabiat gibi konuları etkili biçimde dile getirmesi Ruhsatî’nin önemli özellikleridir. Ruhsatî şiirlerinin bir bölümünde bir âşık gibi kalbi heyecanla çarpan, tabiattan zevk alan, toplumun bozuk yönlerini gören bir saz şairi, bir bölümünde öğüt veren, fâni güzelliklere aldanmayan, mütevekkil bir derviş edasındadır. Vehbi Cem Aşkun dinî öğelere fazlaca yer veren Ruhsatî’nin Nakşibendî, M. Fuad Köprülü ise Bektaşî olduğunu söylerken onun hakkında geniş bir araştırma yapan Doğan Kaya şiirlerinden hareketle Nakşibendî olduğunu ortaya koymuştur ( , s. 23-24). Âşık edebiyatı içinde bir âşık kolunun kurucusu sayılan Ruhsatî’nin birçok şiiri günümüzde türkü ve ilâhi olarak söylenmektedir. Ruhsatî’nin ölüm tarihi kesin olarak bilinmemekte, M. Fuad Köprülü onun 1899’da, Kadri Özyalçın - Kemal Gürpınar 1901’de, Vehbi Cem Aşkun ile Eflatun Cem Güney ise 1911’de vefat ettiğini söylemektedir. Şiirlerinde yaşının yetmişe dayandığını belirtmesi, 1903’te Sivas valisi olan Reşid Paşa’dan ve Sultan Mehmed Reşad’ın saltanatından (1909-1918) söz etmesi 1911 yılında öldüğü yolundaki görüşü daha güçlü kılmaktadır. Mezarı Deliktaş’ta kendisinden önce ölen oğlu Âşık Minhâcî’nin yanındadır. Taşında, “Ruhsatî Azrâil gezer kastıma / Hakkım helâl olsun eşim dostuma / Bir belli taş dikin başım üstüne / Bir gün devir döner belirsiz olur” dörtlüğünün bulunduğu mezar 1970’li yılların başında Sivas Valisi Celal Kayacan tarafından yaptırılmıştır.
Genel
Yayınlanma: 26 Temmuz 2023 - 02:46
Ruhsati Baba sözleriyle yaşatılıyor
Aşık Ruhsati Baba denilince akıllara gelen sayısız sözleri ve bu sözlere eşlik eden türküleri
Genel
26 Temmuz 2023 - 02:46