Avrupa Birliği (AB), otomobillerde "kara kutu" kullanımını zorunlu hale getirmeye hazırlanıyor. Temmuz 2024'ten itibaren AB ülkelerinde yürürlüğe girecek bu düzenleme, sekiz koltuklu otomobilleri, pick-up kamyonetleri ve vanları içeren 3.500 kilogramın altındaki ağırlığa sahip N1 sınıfı araçları kapsayacak.
Kara kutu veya EDR (Olay Veri Kaydedici) sistemi, araçlardaki hava yastığı sistemine entegre edilecek ve isteğe bağlı olarak devre dışı bırakılamayacak. Hava yastığı ve emniyet kemeri sensörleri etkinleştiğinde, EDR otomatik olarak devreye girecek. Sistem, aracın kaputu açıldığında, yatay veya dikeyde hızın 0.15 saniyede saatte 8 kilometreye kadar arttığı durumları kaydedecek.
1. Veri Toplama: EDR, araç içindeki çeşitli sensörler aracılığıyla kazayla ilgili verileri toplar. Bu sensörler arasında hız, frenleme, gaz pedalı durumu, emniyet kemeri kullanımı, hava yastığı tetiklenmesi gibi faktörleri ölçen cihazlar bulunur.
2. Kazayı Anlama: Bir kaza meydana geldiğinde, EDR sistemi bu olayın detaylarını kaydetmeye başlar. Özellikle hava yastığı devreye girdiğinde, EDR sistemi o anki verileri bir kayıt dosyasına yazarak olayın ne şekilde gerçekleştiğine dair bilgileri depolar.
3. Hava Yastığı Tetikleme: EDR sistemi, araçta meydana gelen şiddetli bir çarpışma durumunda hava yastığının ne zaman açılması gerektiğini belirlemede önemli bir rol oynar. Bu, kazadan sonra hava yastığının ne kadar sürede devreye gireceği gibi bilgileri içerir.
4. Kaza İncelemesi: EDR, kaza analizi yapan uzmanlara ve yetkililere önemli veriler sunar. Kazanın şiddeti, hızlanma ve yavaşlamalar, frenleme durumu gibi bilgiler, kaza sonrası olayın incelenmesinde kullanılır.
5. Trafik Güvenliği ve Araştırmalar: EDR verileri, genel trafik güvenliği araştırmaları için kullanılır. Bu bilgiler, kazaların nedenlerini anlama, güvenlik önlemlerini geliştirme ve gelecekteki araç tasarımlarını iyileştirme süreçlerine katkı sağlar.
6. gizlilik ve Yasal Düzenlemeler: EDR verileri genellikle gizlilik konularıyla ilgili bir tartışma konusudur. Bu verilerin nasıl kullanılacağı, kimlerin erişim sağlayabileceği gibi konularda yasal düzenlemeler bulunmaktadır.
Kısacası, EDR sistemi, araçlardaki kritik anları kaydederek kazaların nedenlerini ve etkilerini anlamamıza yardımcı olan önemli bir güvenlik teknolojisidir. Bu sistem, trafik güvenliğini artırmak ve araçların güvenlik standartlarını iyileştirmek amacıyla kullanılmaktadır.
Haber Merkezi
GÜNCEL
Yayınlanma: 30 Ocak 2024 - 14:36
Otomobillerde 'kara kutu' dönemi: Sürücüye ait gizlilik korunacak mı?
AB ülkelerinde otomobillerde kara kutu zorunluluğu geliyor. 27 ülkeyi kapsayacak uygulamada sürücünün gizliliği ise soru işaretlerine sebep oldu. Sisteme sadece acil durumlarda görevli olan kişiler erişilebilecek şekilde korunacak, bu şekilde sürücüye ait verilerin gizliliği sağlanacak.
GÜNCEL
30 Ocak 2024 - 14:36