Sivas'ta kış aylarında trafikte buzlanma sonrası meydana gelen kazalar içi tedbirler ve önlemler alınmaya başlandı. Bu kapsamda araçların kış ayları öncesinde araç lastikleri değişimi ve zincir taktırma işlemleri başlamış durumda. Özellikle dört çekerli araçlara takılan zincirler, büyük kazaların önüne geçiyor.
Lastik zincirinin avantajlarını ve dezavantajlarını Sivas eski sanayi içerisinde bulunan lastik bakım, tamir ve satış ofisi sahibi olan Mert Bilen’e sorduk.
Mert Bilen, ‘’Zincir taktırmak zorunlu değildir ama, yüksek geçitlerde yoğun kış şartları olan yerlerde araçlarda zincir bulunması zorunludur. Kar olmayan ya da çok az olan yerlerde lastiğe zincir takmakta hem asfalta hem de aracın lastiğine ve aracın kaporta aksamına zarar verir” dedi.
Karayolu Trafik Kanunu ve ilgili Karayolu Trafik Yönetmeliği gereği karlı ve buzlu yollarda, “bir takım Kar Zinciri bulundurulması” zorunluluğu olduğunu belirten Mert Bilen, “Hususiyetlerine göre araçlarda bulunulacak teçhizatlar kriko, bijon anahtarı, dış ışık donanımı için birer adet yedek ampul, pense, tornavida, seyyar lamba veya el feneri, karlı ve buzlu günler için bir çift patinaj zinciri, çekme halatı bulundurulması ve kullanılır durumda olması zorunludur. Kar Zinciri bulundurma zorunluluğu Yaz veya Kış Lastiği takmış , 4X4’ler dahil, tüm araçlar için geçerlidir. Karlı yollara kesinlikle yaz lastikleriyle çıkılmamalı, Trafik yetkililerinin zorlaması beklenmeden, mutlaka araç üreticisinin tanımladığı tekerleklere Kar Zinciri takılmalıdır.” hatırlatmasında bulundu. Konu hakkında gazetemize açıklamasına devam eden Bilen, “Kış Lastiği ve özellikle M+S Kış Lastiği, araçlara kar üzerinde yaz lastiklerine göre daha yüksek bir ÇEKİŞ ve ( eğer dört tekere de takılıysa ) daha yüksek bir fren olanağı vermektedir, ancak buz üzerinde özellikle yokuş aşağı inişlerde, kış lastiklerinin de yapabileceği fazla bir şey yoktur. Kar Zinciri takılması gereklidir. Belki kış lastikli 4x4 araçlar önden çekiş veya arkadan itişli ve kış lastikli araçlara göre buz üzerinde daha fazla ÇEKİŞ olanağına sahip olabilirler ve yokuş çıkabilirler, ancak FREN sırasında tüm araçlar eşittir. 4X4 araçlara da, özellikle ön ve arka diferansiyellerin üçüncü bir diferansiyel veya başka esnek bir sistem olmaksızın katı bir şekilde bağlı olduğu tiplere, yokuş aşağı inişlerde Kar Zinciri takılması tavsiye edilmektedir. Kış Lastiği takılı araçlara ne zaman Kar Zinciri takılması gerektiği Trafik Polisi ve Trafik Jandarmasının yetkisinde olmakla birlikte, zorunluluk olmaksızın bu sorumluluk öncelikle sürücülerin üzerindedir. Karlı yollarda Trafik yetkilileri Yaz Lastiği takılı araçlardan Kar Zinciri takmalarını isterken, Kış Lastiği takılı araçlardan bunu istemeyebilirler. Kış Lastiği takılı olduğu görülmesine karşın, Trafik yetkilileri Kar Zinciri takılmasını isterse, sürücülerin kesinlikle bu karara uymaları gereklidir. Unutulmamalıdır ki, kar üzerinde Kış Lastiği güvenlidir, ancak buz üzerinde, söküp takması son derecede kolay olan Kar Zinciri ve Kış Lastiği ikilisi daha güvenlidir.” şeklinde konuştu.
Zincir fiyatları ise bu yıl bir araç için ortalama 500 TL.
Gülşah Akkaş Yaman
Lastik zincirinin avantajlarını ve dezavantajlarını Sivas eski sanayi içerisinde bulunan lastik bakım, tamir ve satış ofisi sahibi olan Mert Bilen’e sorduk.
Mert Bilen, ‘’Zincir taktırmak zorunlu değildir ama, yüksek geçitlerde yoğun kış şartları olan yerlerde araçlarda zincir bulunması zorunludur. Kar olmayan ya da çok az olan yerlerde lastiğe zincir takmakta hem asfalta hem de aracın lastiğine ve aracın kaporta aksamına zarar verir” dedi.
Karayolu Trafik Kanunu ve ilgili Karayolu Trafik Yönetmeliği gereği karlı ve buzlu yollarda, “bir takım Kar Zinciri bulundurulması” zorunluluğu olduğunu belirten Mert Bilen, “Hususiyetlerine göre araçlarda bulunulacak teçhizatlar kriko, bijon anahtarı, dış ışık donanımı için birer adet yedek ampul, pense, tornavida, seyyar lamba veya el feneri, karlı ve buzlu günler için bir çift patinaj zinciri, çekme halatı bulundurulması ve kullanılır durumda olması zorunludur. Kar Zinciri bulundurma zorunluluğu Yaz veya Kış Lastiği takmış , 4X4’ler dahil, tüm araçlar için geçerlidir. Karlı yollara kesinlikle yaz lastikleriyle çıkılmamalı, Trafik yetkililerinin zorlaması beklenmeden, mutlaka araç üreticisinin tanımladığı tekerleklere Kar Zinciri takılmalıdır.” hatırlatmasında bulundu. Konu hakkında gazetemize açıklamasına devam eden Bilen, “Kış Lastiği ve özellikle M+S Kış Lastiği, araçlara kar üzerinde yaz lastiklerine göre daha yüksek bir ÇEKİŞ ve ( eğer dört tekere de takılıysa ) daha yüksek bir fren olanağı vermektedir, ancak buz üzerinde özellikle yokuş aşağı inişlerde, kış lastiklerinin de yapabileceği fazla bir şey yoktur. Kar Zinciri takılması gereklidir. Belki kış lastikli 4x4 araçlar önden çekiş veya arkadan itişli ve kış lastikli araçlara göre buz üzerinde daha fazla ÇEKİŞ olanağına sahip olabilirler ve yokuş çıkabilirler, ancak FREN sırasında tüm araçlar eşittir. 4X4 araçlara da, özellikle ön ve arka diferansiyellerin üçüncü bir diferansiyel veya başka esnek bir sistem olmaksızın katı bir şekilde bağlı olduğu tiplere, yokuş aşağı inişlerde Kar Zinciri takılması tavsiye edilmektedir. Kış Lastiği takılı araçlara ne zaman Kar Zinciri takılması gerektiği Trafik Polisi ve Trafik Jandarmasının yetkisinde olmakla birlikte, zorunluluk olmaksızın bu sorumluluk öncelikle sürücülerin üzerindedir. Karlı yollarda Trafik yetkilileri Yaz Lastiği takılı araçlardan Kar Zinciri takmalarını isterken, Kış Lastiği takılı araçlardan bunu istemeyebilirler. Kış Lastiği takılı olduğu görülmesine karşın, Trafik yetkilileri Kar Zinciri takılmasını isterse, sürücülerin kesinlikle bu karara uymaları gereklidir. Unutulmamalıdır ki, kar üzerinde Kış Lastiği güvenlidir, ancak buz üzerinde, söküp takması son derecede kolay olan Kar Zinciri ve Kış Lastiği ikilisi daha güvenlidir.” şeklinde konuştu.
Zincir fiyatları ise bu yıl bir araç için ortalama 500 TL.
Gülşah Akkaş Yaman