Kamu fiyat politikası ve TÜİK verilerinin güvenilirliği
Tarih: 28.9.2018 00:00:01 / 655okunma / 0yorum
İbrahim KAHVECİ

Yeni sanayi üretim serisinin toplantısında TÜİK Başkanvekiline şu soruyu sormuştum: “Enflasyon hesabında ‘Köprü Geçiş Ücreti´ olarak sadece eski boğaz köprülerini hesaba alıyorsunuz. Yeni yapılan özel sektör köprülerini neden enflasyon hesabına katmıyorsunuz”
Cevap şuydu: “O köprülere ödenen ücretler küçük olduğundan, hesaba dahil edilmiyor”.
Bu cevaptaki ücret düşüklüğü araç başına değil, toplam ödenen paranın enflasyon hesabına alınacak derecede büyük olmayışıydı.
‘Köprü Geçiş Ücreti´ TÜİK´in enflasyon hesabında 0,0021 pay alıyor. Yine TÜİK hesabına göre yıllar itibari ile köprü geçiş ücretleri şu şekilde:
2015: 3,40 TL
2016: 4,75 TL
2017: 7,00 TL
2018: 8,75 TL
Görüleceği üzere bu ücret İstanbul Boğazında Süleyman Demirel ve Turgut Özal´ın devlet parası ile yaptırdığı köprü fiyatlarıdır.
Bu fiyatlarda devletin kasasından tek kuruş çıkmadan yaptırılan Yavuz Sultan Selim ve Osman Gazi Köprü ücretleri yer almamaktadır.
Yeni köprülerde ücret yüksek ama toplam ödenen para az olduğundan TÜİK hesaplarına alınmıyor dedi Başkanvekili.
Karayolları GM verisine göre, 2015 yılında iki köprüden aylık ortalama bazda 11 milyon 753 bin araç geçişi ve 18 milyon 322 bin gelir elde edilmiştir.
2016 yılında ise, yine aylık ortalama olarak 11 milyon 243 araç ve 24 milyon 208 bin TL gelir elde edilmiştir.
2017 yılında ise, 12 milyon 451 bin araç ve 30 milyon 194 bin TL ücret alınmıştır.
2018 yılında ise ilk 8 ay sonunda aylık bazda 9 milyon 727 bin araç ve 39 milyon 018 bin TL gelir olarak kayda geçmiştir.
Burada dikkat edecek olursanız, köprü fiyatlaması bir tekel fiyatıdır. Yani alternatif imkanlar çok kısıtlıdır. Tüketim esnekliği çok düşük ve nerede ise zaruri bir kullanım vardır.
Ve kamu bu alanda son 3 yılda fiyatı 3,40 TL´den 8,75 TL´ye artırmıştır.
Bugün özel sektör zamlarına karşı her türlü saldırı ve suçlama yaparken, ben kamu zamlarına da bakmak gerektiğini işte buralardan ifade ediyorum.
22 Haziran 2018´de İstanbul Ataşehir mitinginde Cumhurbaşkanı Yavuz Sultan Selim Köprüsünden 69 milyon araç geçtiğini açıkladı. Ağustos 2016´da açılan köprüden yaklaşık olarak 22 ayda 5,4 milyar lira gelir elde edilmiş oldu.
Bu açıklamaya göre aylık olarak YSS köprüsüne vatandaşın ödediği ücret 245 milyon TL ediyor.
Aylık 30-40 milyon toplam ücret ödenen iki boğaz köprüsü enflasyon hesabına alınıyor, ama aylık 250 milyon TL ödenen özel sektör köprüsü olan YSS enflasyon hesabına alınmıyor.
Şimdi sormak gerekmiyor mu? Acaba TÜİK´in enflasyon hesabı ne kadar gerçek? Ne kadar güvenilir?
Ya Osman Gazi Köprüsü? Orada araç geçiş ücreti zaten otomobiller için bile 71 TL. Günde yaklaşık 27 bin araç geçtiğini söyledi zamanın ulaştırma Bakanı. Oraya ödenen ücret bile aylık 50-60 milyon TL ediyor. Ama yine o köprü de Başkanvekilinin dediği gibi çok düşükmüş ki, TÜİK´in enflasyon hesabına alınmıyor.
Sonuç mu?
Bugün özel sektörün kuruşluk zamlarını bile sorguluyoruz, özel sektörü hain ilan ediyoruz. Ama devletin sadece üç yılda 3,40 TL olan köprü ücretini 8,75 TL´ye çıkarmasını görmüyoruz.
Ki, o köprülere nerede ise herkes mahkum.
Hatta devlet özel sektöre üzerinden geçmeyi zorunlu kılarak köprü-yol yaptırıyor. Ama yine devletin bir başka kurumu o köprü ve yolların yüksek fiyatlarını enflasyon hesabına bile almıyor.
Öneri: Gece saat 01.00 ila sabah 05,00 arası Fatih Sultan Mehmet Köprüsü İstanbul içinde bir yakadan diğer yakaya gıda ürünü taşıyan araç geçişlerine açılabilir. Böylece raflarda yaşanan sert fiyat farkları kısmen önlenebilir. Eminönü´nden Kadıköy´e bir gıda taşıması için kaç km yol, kaç lt yakıt ve ne kadar köprü-yol parası ödendiğini lütfen bir daha düşünelim.
Milli servet yollarda tüketilmesin

Okuyucu Yorumları (0 yorum)
Adınız Soyadınız *
E-Posta *
 
Telefon
Güvenlik *
Yenile
 
Yorumunuz *
Yazarın Diğer Yazıları
Acı reçete! (12 Aralık 2018 - Çarşamba)
Yatırımsız kredi büyümesi (08 Aralık 2018 - Cumartesi)
Bir soğan koca kurumu bitirdi (07 Aralık 2018 - Cuma)
Sektör sektör enflasyon (05 Aralık 2018 - Çarşamba)
Göz yaşartıcı bir soğan hikayesi (03 Aralık 2018 - Pazartesi)
Hadi köyümüze geri dönelim (01 Aralık 2018 - Cumartesi)
Göz yaşartıcı bir soğan hikayesi (29 Kasım 2018 - Perşembe)
Tek maliyet dolar mı sanıyoruz (27 Kasım 2018 - Salı)
Onlar şimdi yüksekten uçuyor (23 Kasım 2018 - Cuma)
Ya Ankara zayıflamazsa? (20 Kasım 2018 - Salı)
Sorun sadece döviz ve faiz olsa keşke (16 Kasım 2018 - Cuma)
O para zaten bizim değildi (13 Kasım 2018 - Salı)
Dizel araçlar yandı (10 Kasım 2018 - Cumartesi)
Hayat pahalılığı (08 Kasım 2018 - Perşembe)
O kadar da çok korkmayın (05 Kasım 2018 - Pazartesi)
O kadar da çok korkmayın (03 Kasım 2018 - Cumartesi)
Bu gidişle fabrika kalmayacak (30 Ekim 2018 - Salı)
Ver ver ver nereye kadar? (26 Ekim 2018 - Cuma)
Neden efkarlandık! (23 Ekim 2018 - Salı)
Suçlu ürünler listesi (12 Ekim 2018 - Cuma)
Tek maliyet dolar mı sanıyoruz (26 Eylül 2018 - Çarşamba)
Hain piyasa! (25 Eylül 2018 - Salı)
AK Parti rekoru geliyor (11 Eylül 2018 - Salı)
Doları dizginleyen veri (09 Eylül 2018 - Pazar)
Bu genç yaşta emeklilikten utanırım (03 Eylül 2018 - Pazartesi)
İyileşme var ama yetmiyor (30 Ağustos 2018 - Perşembe)
Karşılıksız para basma meselesi (28 Ağustos 2018 - Salı)
Bir zamanlar ekonomi (27 Ağustos 2018 - Pazartesi)
Küçük hesapla büyük projeleri kaçırmak (18 Ağustos 2018 - Cumartesi)
Öz değerlere bakış (14 Ağustos 2018 - Salı)
Sayfa:
Başlangıç Tarihi
Bitiş Tarihi
Sivas için namaz vakitleri
İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsi
06:00 07:44 12:44 15:09 17:27 18:59
"Gülen nar, bağı bahceyi de güldürür;

İsmail Dursun
İsmail Dursun
Vali Salih Ayhan´ın Sivasspor Projesi
Yusuf Ziya Cömert
Yusuf Ziya Cömert
Biraz daha teori çalışalım
Kemal Öztürk
Kemal Öztürk
Yeni bir konferans modeline ihtiyaç var
İbrahim KAHVECİ
İbrahim KAHVECİ
Acı reçete!
YUSUF KAPLAN
YUSUF KAPLAN
Rağmen Tavrı ve Nebevî Şahitlik Yolculuğu
D. Mehmet Doğan
D. Mehmet Doğan
Mütesettir Anıtkabir!
Mehmet Şevket EYGİ
Mehmet Şevket EYGİ
Şeriat aziz eder yüceltir
Ahmet ÖZDEMİR
Ahmet ÖZDEMİR
Unutulan asker düğünleri
Beşir Ayvazoğlu
Beşir Ayvazoğlu
Müslüm Baba
Yusuf Ziya Ünsal
Yusuf Ziya Ünsal
Çakmak Taşındaki Ümit
BERAT DEMİRCİ
BERAT DEMİRCİ
LEGO VE DİJİTAL RUHLAR DÜNYASI
Gülşah Akkaş Yaman
Gülşah Akkaş Yaman
´´Kişisel gelişim ´´
MUSTAFA KUTLU
MUSTAFA KUTLU
Ne yapmalı?
İBRAHİM TENEKECİ
İBRAHİM TENEKECİ
Devlet aklı
Prof. Mustafa Çağrıcı
Prof. Mustafa Çağrıcı
Ahlak merkezli dindarlıktan nerelere?
Ö. EMİR DOĞAN
Ö. EMİR DOĞAN
EV ÖDEVİ Mİ!...
Aydın Ünal
Aydın Ünal
Aday belirlemek artık kolay değil
Salih Tuna
Salih Tuna
Kadir Mısırlıoğlu´nun fesi, PKK´nın kalpağı
Selahattin Çerik
Selahattin Çerik
Şükürname!
Müjgan Üçer
Müjgan Üçer
SİVAS HALAYINA DURAN GENÇLER
Muzaffer Gücer
Muzaffer Gücer
SİVASIN ÇERMİKLERİ
Osman Nuri Kesici
Osman Nuri Kesici
25 Eylül Dünya Eczacılar günü...
Mahmut Erol Kılıç
Mahmut Erol Kılıç
Bilgilendirme notu
Muhsin Kaya
Muhsin Kaya
SİVAS´A SELAM YOLA DEVAM
Talha Gurbetçi
Talha Gurbetçi
OSMANLICAYA SAHİP ÇIKALIM
Yavuz Bülent Bakiler
Yavuz Bülent Bakiler
DÜŞMANIYIM ASALETİN KELİMELERDE BİLE”
Sami Akkuş
Sami Akkuş
DUA EDİN...
Ergün Diler
Ergün Diler
Kıbrıs planı
Gülşah YARLI
Gülşah YARLI
Sezona veda
Fikret ÜNSAL
Fikret ÜNSAL
DEDİKODUSU ÇIKARSA OLUR
Aziz Erdoğan
Aziz Erdoğan
ÇANAKKALE RUHU DÜNDEN DİRİDİR
Zübeyir Kamil Akkaya
Zübeyir Kamil Akkaya
Batı´ya Doğru - Taklit Bitti, Tahkik Başladı!
Salih Şahin
Salih Şahin
OSMANLI ARAPLARI NASIL SÖMÜRDÜ!
S. Emrah GÖKTAŞI
S. Emrah GÖKTAŞI
Sivil toplum
Osman Nuri KESİCİ
Osman Nuri KESİCİ