Gökhan Kara


FAHİŞ FİYAT DENETİMİ

FAHİŞ FİYAT DENETİMİ


Yüksek enflasyon nedeniyle vatandaşlar fiyatlardan şikayet ederken, hükümet marketlere "fahiş fiyat" denetimleri başlattı.

Türkiye'de üretici ve tüketici fiyat endekslerindeki makas açılırken çarşı-pazarda da ürünlerdeki fiyatlar da artıyor. Döviz kuru baskısı nedeniyle birçok sektörde de maliyetler artıyor.

Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE), Ağustos ayında bir önceki aya göre yüzde 1,12 bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 19,25 artış kaydetti. Böylece yıllık enflasyon son 28 ayın en yüksek seviyesine ulaştı.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan,geçtiğimiz günlerde yaptığı açıklamada "Enflasyonu en kısa sürede kontrol altına alarak raflardaki, tezgahlardaki, etiketlerdeki fahiş fiyat artışlarının önüne geçeceğiz" dedi.

Peki, market denetimleri ürün fiyatlarındaki artışın önüne geçebilir mi?

Bence geçilecek. Çünkü;

Ticaret Bakanlığı, haksız fiyat artışın karşı harekete geçti. Özel ekipler kuruldu ve marketlerde fahiş fiyat ve etiket denetimlerinde bulunarak cezai işlem uyguluyor.

                Ticaret Bakanı Mehmet Muş'un talimatıyla başlatılan denetimlerde ekipler marketlerde, sebze ve meyve, temel gıda ürünleri ile temizlik ürünleri başta olmak üzere temel ihtiyaç maddelerine yönelik fiyatları inceliyor. Denetimlerde, ürünün etiket fiyatı ile kasa fiyatı arasında fark olup olmadığına, etiket ve künye bilgileri ile indirimli ürünün indirimden önceki fiyatına bakılıyor.

                Yapılan cezai işlemlerde gerçekten göz korkutucu.

                Fahiş fiyat tespitinde ürün başına 10 bin 911 lira ila 109 bin 911 lira, etiket mevzuatına aykırı işlem tesisinde de 452 lira cezai işlem uygulanıyor.

                Bu yüksek cezai işlemlerin fırsatçıların gözünü korkutacağını düşünüyorum.

                Vatandaş olarak bizlere de büyük görevler düşüyor.

                Ticaret Bakanlığı tarafından sunulan Haksız Fiyat Artışı Şikâyet Bildirimi (HFA-BİLDİRİMİ) uygulaması var.

Vatandaşlar eğer haksız bir fiyatla karşı karşıya kalırsa, bu uygulama üzerinden Ticaret Bakanlığına kolayca şikayette bulunabilir. Bu uygulama ile yapılan şikâyetler doğrultusunda yetkililer anında harekete geçiyor.

Ya da ALO 175’i arayarak şikayetini dile getirebilir.

Ama vatandaşlar alıcı olduğu zaman fahiş fiyat ile karşı karşıya kalırsa faturaları atmasın.  Eğer fatura ellerinde olursa sonuç almak daha kolay olur.

Ve ihbar edileceği zaman özellikle bunu satıcıya önceden bildirilmemeli.

Çünkü; satıcı bilmesi halinde fiyat düşürebilir veya astığı reklamı kaldırabilir.

Ticaret Bakanlığı’nın denetimleri ve uygulamalarının yanı sıra eğer vatandaşlar olarak bizler de üzerimize düşen bu görevi layıkıyla yerine getirirsek fahiş fiyatının önüne geçebiliriz.



YAZARLAR