Ö. Emir Doğan


EĞİTİMCİLERİN HİZMET PUANI GÜNCELLEMELERİ

EĞİTİMCİLERİN HİZMET PUANI GÜNCELLEMELERİ


 

19 Haziran 2020 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan yönetmelikle Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nde önemli değişiklikler yapıldı. Eskisi kadar olmasa da hâlâ yönetmelik değişiklikleri yapılıyor. İktidarda yaklaşık yirmi yıldır aynı parti olmasına rağmen yönetmelik değişikliklerinin sıklıkla yapılması bir anlamda da eğitim stk’larının bir araya gelememesinden de kaynaklanıyor.

19 Haziran 2020 tarihli Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinde yapılan değişiklikler ve 18 Temmuz 2020 tarihinde basına yansıyan MEB Yönetici Atama Yönetmeliği Taslağına bakılırsa, bundan sonraki yönetmelik değişikliklerinde radikal değişiklikler söz konusu.
En son 19 Haziran 2020 tarihinde yayımlanan Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği ile öğretmenlerin hizmet puanlarında, eğitimciler arasında epeyce tartışmalara neden olan büyük değişiklik ve düzenlemeler yapılmış oldu. Öğretmenlerin kendilerini geliştirmelerine, akademik çalışmalarda bulunmalarına önem veren Milli Eğitim Bakanımız Ziya Selçuk, bu önemin bir gereği olarak bu türlü faaliyetlerde bulunan eğitimcilere artı hizmet puanları tanımlatmış oldu. Geçmişte, bakanlık müsteşarı bir toplantıda; “Öğretmen sınıftaki öğrencisini ihmal edip, yüksek lisans yapacaksa yapmasın, akademisyenlik değil; öğretmenlik yapsın” anlamında şeyler söylemişti. Hatta başka önerilerimizi de azarlarcasına reddetmişti. Bugün durum tamamen değişmiş oldu. Yüksek lisans ve doktora yapanlara, ulusal ve uluslararası düzeyde yayımlanan makalelere, e-Twinning, İYEP, belleticilik, başarı belgeleri olmak üzere birçok başlıkta düzenleme yapılarak ek puan veya artırımlı puan verilmesi kararlaştırıldı ve Mebbis’te hizmet puanı güncellemeleri yapıldı. Ancak; İYEP ve Belletici Öğretmenlik görevlerine puan verilmedi ve bundan sonra yapılacak görevler için bu alanlarda puan verileceği belirtildi. Bu burum özellikle sınıf öğretmenleri tarafından tepkiyle karşılandı. Okuma-yazma kursları, İYEP, destek eğitim odası, belleticilik, halk eğitim merkezleri kursları gibi kurslara katılım sağlayan öğretmenlere “sıfır puan” verilmesi eleştirilerin odağını oluşturmakta. Öte yandan, il içi tayin isteğinde bulunanların zaman darlığı nedeniyle, öğretmenlerin hizmet puanı güncellemelerinden yararlanmak için belgelerini Mebbise işletmekte sorunlar yaşadıkları, ve bu sorunların yer değişiklik taleplerini etkilemesinden endişe ettiklerini sosyal medya gruplarındaki yazışmalarında paylaştıkları görüldü.

Ayrıca; hizmet puan güncellemelerini ve kurum hizmet puanlarını adil bulmayanlar da epeyce fazla idi. Özellikle, “para karşılığı tezsiz yüksek lisans yaptırıldığı” iddiası, merkez ilçeye daha yakın olan bazı eğitim kurumlarının hizmet puanının daha uzaktaki kurumlardan daha yüksek olduğu,   bakımsız-alt yapısız, servis ve internet imkânı olmayan okullara daha yüksek puan verilmesi isteği, aynı mahallede bulunan dört okulun 18 puan ve 14 puan şeklinde farklı puanlarla puanlandırıldığı, kaloriferli ev bile bulanamayan bazı ilçe merkezleriyle il merkezlerinin aynı puanla değerlendirildiği gibi konulardaki şikâyet ve istekler, eğitimcilerin çözüme kavuşmasını istediği sorunlardan bazıları…

19 Haziran 2020 tarihli Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği güncellemelerine baktığımızda;

-DYK ve İYEP kapsamında görev yapan öğretmenlere her ay için 0,5 hizmet puanı verilecek.

- Doktora mezunu olanlara 90, tezli yüksek lisans mezunu olanlara 50, tezsiz yüksek lisans mezunu olanlara 30, ikinci bir dört yıllık yükseköğrenim mezunu olanlara 10 hizmet puanı verilecek. Bu durumlardan birden fazlasına sahip olan öğretmene en yüksek puan hangisi getiriyorsa onun puanı verilecek.

- Uluslararası bir hakemli dergide makalesi yayımlananlara en fazla üç makale olmak üzere her bir makale için 5, ulusal bir hakemli dergide makalesi yayımlananlara en fazla üç makale olmak üzere her bir makale için 3 hizmet puanı verilecek.

- En fazla bir adet olmak üzere başarı belgesi alanlara 3, en fazla bir adet olmak üzere üstün başarı belgesi alanlara 4, en fazla bir adet olmak üzere ödül alanlara 5 hizmet puanı verilecek.

- Belleticilik görevi yapan kadın öğretmenlere 1 yılda 24 hizmet puanı, erkek öğretmenlere 1 yılda 12 hizmet puanı verilecek.

- e-Twining programı kapsamında sertifikası bulunanlara 15, Türk Patent ve Marka Kurumundan patent tescili alanlara her bir patent tescili için 30, Türk Patent ve Marka Kurumundan faydalı model tescili alanlara her bir faydalı model tescili için 20, Türk Patent ve Marka Kurumundan tasarım tescili alanlara her bir tasarım tescili için 10 hizmet puanı verilecek.

- TÜBİTAK ve TÜBA koordinesinde yürütülen ulusal veya uluslararası bilim olimpiyatları ve araştırma projesi yarışmalarında bireysel veya takım olarak ilk üç dereceye giren veya mansiyon ödülü alan öğrencilere bu kapsamda fiilen çalışma yaptıran öğretmenlere; ulusal ölçekte olanlar bakımından birinci derece için 15, ikinci derece için 10, üçüncü derece veya mansiyon için 5 hizmet puanı; uluslararası ölçekte olanlar bakımından birinci derece için 30, ikinci derece için 20, üçüncü derece veya mansiyon için 10 hizmet puanı verilecek.

- Ulusal veya uluslararası kapsamda düzenlenen bilimsel, sanatsal, kültürel veya sportif yarışmalarda bireysel veya takım olarak ilk üç dereceye giren veya mansiyon ödülü alan öğretmenlere; ulusal ölçekte olanlar bakımından birinci derece için 20, ikinci derece için 15, üçüncü derece veya mansiyon için 10 hizmet puanı; uluslararası ölçekte olanlar bakımından birinci derece için 35, ikinci derece için 25, üçüncü derece veya mansiyon için 15 hizmet puanı verilecek.

- Zorunlu hizmetini tamamlamasına rağmen zorunlu hizmet kapsamında olan bir kurumda çalışmaya devam eden öğretmenlere %50 artırımlı hizmet puanı verilecek. Eğer bir öğretmen %100 artırımlı hizmet puanı almaya başladıysa, kurum değiştirmediği sürece bu %100 artırımlı puan almaya devam edecekleri gibi düzenlemeler yapıldığını görmekteyiz.

Bu konuyla ilgili olmasa da sınıf öğretmenlerinin maaş karşılığı olarak hâlâ 18 saat derse girmek zorunda olması ve bu durumun branş öğretmenlerinde 15 saat olmasıyla ilgili bir düzenleme yapılmamış olması da eğitimcilerin çokça konuştukları konuların başında yer alıyor. 2012 den beri bu sorunu, zaman zaman biz de yazılarımıza konu ettik. Eğitim Bir Sen konuyla ilgili dilekçe kampanyası başlatmıştı. Sanırım pandemi dolayısıyla yarım kaldı. Bir başka çözüm bekleyen sorun da Temel Eğitim kurumlarına kayıt içim belli bir zaman aralığının belirlenmemiş olması. Örneğin Temmuz ayı içerisinde kayıtlar yapılıp bitirilse ve buna göre normlar belirlenerek atamalar yapılırsa birçok problem daha ortaya çıkmadan çözülebilecektir. Normların Ekim Ayı sonunda değil de tatil döneminde belirlenmesiyle dönem içlerinde öğretmen değişiklikleri yapılmayacaktır. Eskiden olduğu gibi il içi sıra sistemi çalıştırılırsa, on beş yirmi yıldır aynı okulda çalışmak zorunda kalan öğretmenler yer değiştirebilecektir. Şube Müdürüne, Okul Müdürüne zorunlu rotasyon uygulanırken, öğretmenlere değil zorunlu, isteğe bağlı olarak bile yer değiştirme imkânının verilmemesi bazı eğitimcileri bıktırmıştır. Yirmi yılını doldurmuş binlerce öğretmen, il içi yer değiştirmelerde yer açılmadığı için “çakılı kadro” olarak gönülsüzce çalışmaya devam etmektedir.

Es-selam…

 



YAZARLAR