ÇOCUĞU NE OKUTUR?
Yıllar önce Sivaslı bir büyüğümüz bir soru sormuş ve cevabını da kendisi vermişti: -Çocuğu ne okutur? -Çocuğu; hevesi, anasının tavası, babasının kesesi, hocasının nefesi okutur
Tarih: 18.9.2018 09:05:25 / 3031okunma / 0yorum
Müjgan Üçer

Yıllar önce  Sivaslı bir büyüğümüz bir soru sormuş ve cevabını da  kendisi vermişti:

-Çocuğu ne okutur?            

-Çocuğu; hevesi, anasının tavası, babasının kesesi, hocasının nefesi okutur.

Ülkemizde bu söz şöyle de biliniyor: Çocuğu babanın akçasıyla, ananın bohçası okutur. Burada ailenin imkânları söz konusu olmakla birlikte,  çocuğun eğitim ve öğreniminde daha çok annenin emeği ve ilgisinin  önemli olduğu bilinmektedir.    

Okumaktan kasıt, okuduğunu anlamak, öğrenmek ve düşünebilmektir.  İlkokuldan başlayarak öğrenmek, bilgi sahibi olmak, bir meslek sahibi olana kadar emek vermek, hatta daha ileri akademik çalışmaları ile mesleğinde en iyi hale gelmek. Beşikten mezara okumak, öğrenmek ve bilgiye yönelmek, iyi işler yapmak, insanlara faydalı olmak inancımızın da gereğidir. Öğrenim hayatımızda hocalarımızın şu sözü hep hatırımızdadır: “Hakiki vatanperver mesleğinde en üstün olmaya çalışandır.”

Öğrenim ve eğitim herkese gereklidir. Bilginin geliştirilerek,  geleceğe devredilmesi  çoğalması da sağlayacaktır. 

 

Lisede kimya öğretmeni olan Louis  Pasteur (1822-1895) dikkati, merakı ve metotlu çalışması ile bilinmeyen bir âlemi keşfetmiştir. Pasteur mikroskobu icad eden veya ilk defa bu âleti kullanan bir kimse değildir. Mikroskopta gördüğü canlıları keşfetmesi  sebebiyle  bakteriyolojinin kurucusudur. İnsanlık için çok önemli buluşlar yapmış bir bilim insanıdır. Kendisine  “bilinmeyen bir âlemi  keşfettiniz,  çok önemli bir iş yaptınız“ diyenlere; “Kâinatın  ihtişamı karşısında aczimi anladım” diyerek tevazu göstermiştir.  Hocalarımız, Pastuer´ün şu sözlerini aklınızdan çıkarmayın derlerdi: “Bir genç sormalıdır; kendim için ne yaptım?  Ailem için ne yaptım? Ülkem için ne yaptım? İnsanlık için ne yaptım?” Bütün bunlar ancak,  ısrarla  çalışmak, okumak ve öğrenmekle olur.  Azmin elinden hiçbir şey kurtulmaz.

 

Çocuğun okumasında en önemli etken çocuğun hevesi, yani merakı ve öğrenme arzusudur. Ailenin ilgisi, imkânları çocuğun eğitimine, başarısına katkı sağlarsa da çocuğun severek  çalışması öğrenmek ve okumaktan mutlu olması, onu yönlendiren ve yetiştiren  hocası  sayesinde olur.  Dersi sevdiren öğretmendir. Çocuğu  en iyi tanıyan,  yeteneklerini bilen, emek vererek, öğrencisine müessir olan yani yetiştiren de yine hocası yani öğretmenidir. Bunun için “hoca hakkı Tanrı hakkıdır” denilmiştir.  Yahya Kemal Beyatlı (1884-1958)´nın öğretmen için şu tesbiti çok önemlidir: “Bir genç için en büyük tâli, ulvî bir hocaya düşmektir.”

İbni Sina (980-1037)  yalnız Türk bilim tarihinin  değil dünya tarihinin  en büyük bilginlerinden biridir. Büyük bir dâhi olan İbni Sina, tıp ve diğer  bilimler üzerinde derinleşmiştir.   Tıp,  fizik, astronomi ve felsefeye dair  eserlerinin yüzden fazla  olduğu söylenir. Beş ciltlik Kanun (El Kanun fi´t-Tıp), kitabı  Batı´da tıp fakültelerinde 18. yüzyıla kadar ders kitabı olarak okutulmuştur. İbni Sina çalışmalarını şöyle anlatmıştır: “Bütün bilgiler arasında tıp da öğreniyor, hiç durmadan aralıksız, ısrarla  çalışıyordum.  Geceleri de okumakla, yazmakla  uğraşırdım. Uykuda bile zihnim gündüz okuduğum şeylerle meşgul olurdu. Uyandığımda bunların halledilmiş olduğunu görürdüm.” 

Tıp tarihimizde İbni Sina´nın dikkati, çalışma hevesi ve çok  akıllı olduğu üzerinde  hikâyeler vardır. Arkadaşlarının onu sınamak için  minderinin altına  birkaç kâğıt koydukları, İbni Sina´nın da  o gün, “bir gariplik var,  tavan mı alçaldı, yer mi yükseldi?” dediği  anlatılır. 

İbni Sina´ya atfedilen şöyle bir rivayet;  azmin, emek ve çalışmada   ısrarın, akletmenin  önemini  gösterir: İbni Sina öğrenime başladığı yıllarda, matematiği pek sevmemiş. Babası da onu okuldan almış ve bir kervancıya teslim etmiş. Kervan uzun  ve meşakkatli yolculukla şehirden  şehire yol alıyor, İbni  Sina da onlara  su getirmek gibi işlerde yardım ediyormuş.  Yine bir konaklamalarında, kervancı başı  su  getirmesini istemiş.  O civarda bir su kuyusu bulan İbni  Sina, kuyuya urganın ucundaki kovayı  indirerek  suyu doldurmuş ve urganı çekerken kuyu ağzındaki  taşta urganın açtığı yarığı görmüş.  Geçen zaman içinde, urganın her su alışta, taşı aşındırdığını yani taşı kestiğini düşünmüş.  Akıllı  olduğu  (akl ettiği)   çocukluğundan belli imiş ki; “urgan, taşı kestiğine göre, aklım da matematiği  niye kesmesin?  diyerek, ısrarla çalışma ve çaba sarf etmenin başarı sağlayacağını anlamış. Kervan şehirlerine geldiğinde,  babasına okumak istediğini söyleyerek kervandan ayrılmış.

Aklı kesmek;  anlamak, başarı sağlayacağına inanmak anlamında kullandığımız bu deyim İbni Sina  gibi düşünenlere  yani akl edenlere de yol göstermiş  olmalıdır.

2018-2019 öğretim ve eğitim yılı başlıyor. Evlatlarımıza ve öğretmenlerimize üstün başarılar diliyorum.

Anahtar Kelimeler: ÇOCUĞU, OKUTUR
Okuyucu Yorumları (0 yorum)
Adınız Soyadınız *
E-Posta *
 
Telefon
Güvenlik *
Yenile
 
Yorumunuz *
Yazarın Diğer Yazıları
BAYRAM KOKUSU (13 Haziran 2018 - Çarşamba)
HER GÜN ÇEVRE GÜNÜ (04 Haziran 2018 - Pazartesi)
İFTAR KOKUSU (15 Mayıs 2018 - Salı)
AHMET KUTSİ TECER´İ DİNLERKEN (27 Nisan 2018 - Cuma)
IRMAKLARIN SİVAS´I (05 Mart 2018 - Pazartesi)
HZ. SÜLEYMAN PEYGAMBER VE HAYVAN EFSANELERİ (06 Kasım 2017 - Pazartesi)
"AĞIZSIZ DİLSİZ " CANLILAR (31 Ekim 2017 - Salı)
ATALAR SÖZÜ YERDE KALMAZ (17 Ekim 2017 - Salı)
Sivas´ta Komşuluk (28 Eylül 2017 - Perşembe)
Sayfa:
Başlangıç Tarihi
Bitiş Tarihi
Sivas için namaz vakitleri
İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsi
06:00 07:44 12:44 15:09 17:27 18:59
İyilere dost olki; kötülerden emin olursun.

HZ.OSMAN (R.A)
Gülşah Akkaş Yaman
Gülşah Akkaş Yaman
Kitap kurtları
İBRAHİM TENEKECİ
İBRAHİM TENEKECİ
Siyaset ile insaniyet arasında
MUSTAFA KUTLU
MUSTAFA KUTLU
Yakışıklı ceset
Prof. Mustafa Çağrıcı
Prof. Mustafa Çağrıcı
İnsan olmak / İnsan kalmak
Yusuf Ziya Cömert
Yusuf Ziya Cömert
Kaşıkçı suikasti: Böyle bir şey olamaz!
Mehmet Şevket EYGİ
Mehmet Şevket EYGİ
Akılsız yapan akıllı telefon
Beşir Ayvazoğlu
Beşir Ayvazoğlu
Millet bahçeleri ve Gülhane Parkı
Ahmet ÖZDEMİR
Ahmet ÖZDEMİR
MAVİ SU AK KÖPÜKLÜ SU
YUSUF KAPLAN
YUSUF KAPLAN
Din´e uyacağız, din´i kendimize uydurmayacağız...
İbrahim KAHVECİ
İbrahim KAHVECİ
Suçlu ürünler listesi
Yusuf Ziya Ünsal
Yusuf Ziya Ünsal
DEDİKODU
Ö. EMİR DOĞAN
Ö. EMİR DOĞAN
HOMO DÜT DÜTÜS*
BERAT DEMİRCİ
BERAT DEMİRCİ
“MUHALİF DAMGASI” VE ÖTEKİLEŞTİRMENİN HİYERARŞİSİ
Aydın Ünal
Aydın Ünal
Hicaz´ı nasıl kaybettik?
İsmail Dursun
İsmail Dursun
Kaleci ve Savunma Hataları
Salih Tuna
Salih Tuna
Türk ekonomisi McKinsey´e mi emanet edildi?
Osman Nuri Kesici
Osman Nuri Kesici
25 Eylül Dünya Eczacılar günü...
Selahattin Çerik
Selahattin Çerik
Zincir
Kemal Öztürk
Kemal Öztürk
20 milyar doların peşinde...
Müjgan Üçer
Müjgan Üçer
ÇOCUĞU NE OKUTUR?
Mahmut Erol Kılıç
Mahmut Erol Kılıç
Bilgilendirme notu
Muhsin Kaya
Muhsin Kaya
SİVAS´A SELAM YOLA DEVAM
Talha Gurbetçi
Talha Gurbetçi
OSMANLICAYA SAHİP ÇIKALIM
Muzaffer Gücer
Muzaffer Gücer
BİR ÖĞRETMENİN ESERİ
Yavuz Bülent Bakiler
Yavuz Bülent Bakiler
DÜŞMANIYIM ASALETİN KELİMELERDE BİLE”
Sami Akkuş
Sami Akkuş
DUA EDİN...
Ergün Diler
Ergün Diler
Kıbrıs planı
Gülşah YARLI
Gülşah YARLI
Sezona veda
Fikret ÜNSAL
Fikret ÜNSAL
DEDİKODUSU ÇIKARSA OLUR
Aziz Erdoğan
Aziz Erdoğan
ÇANAKKALE RUHU DÜNDEN DİRİDİR
Zübeyir Kamil Akkaya
Zübeyir Kamil Akkaya
Batı´ya Doğru - Taklit Bitti, Tahkik Başladı!
Salih Şahin
Salih Şahin
OSMANLI ARAPLARI NASIL SÖMÜRDÜ!
S. Emrah GÖKTAŞI
S. Emrah GÖKTAŞI
Sivil toplum
Osman Nuri KESİCİ
Osman Nuri KESİCİ